Aglonas Novada Dome Rotating Header Image

Kas ir e-paraksts un kur tas var noderēt?

Paraksti un nosūti iesniegumu vai sūdzību valsts un pašvaldību iestādēm, līgumu vai rēķinu klientam par paveikto darbu e-pastā – šie ir vien daži piemēri, kā ātri, ērti un vienkārši var nokārtot dažādas formalitātes jebkurā diennakts laikā un vietā, ja vien personai ir drošs elektroniskais paraksts.

Kas ir eID karte un e-paraksts?

Lai gan eID karti ierasti izmanto kā personu apliecinošu dokumentu, piemēram, ceļojumos, tā ietver arī citas iespējas. Ar to var apliecināt savu identitāti interneta vidē, piemēram, autentificējoties portālā www.latvija.lv, Ceļu satiksmes drošības direkcijas e-pakalpojumu sistēmā vai citās vietnēs. eID karte ietver arī 120 bezmaksas parakstīšanās reizes, ja vien piesakoties eID kartei ir lūgta to aktivizācija. eID karti var saņemt un aktivizēt e-parakstus (arī jau izsniegtā kartē) Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes nodaļās. Dokumentam, kas parakstīts ar e-parakstu ir tāds pats juridiskais spēks kā parakstītam papīra dokumentam.

Kur izmantot e-parakstu?

Jau vairāk nekā desmit gadus visas valsts un pašvaldības iestādes pieņem dokumentus, kas parakstīti ar e-parakstu. Tādējādi vairs nav nepieciešams izdrukāt dokumentu, ierasties klātienē un gaidīt rindā, lai to iesniegtu. Atliek dokumentu aizpildīt datorā, elektroniski parakstīt un nosūtīt e-pastā kaut vairākām iestādēm vienlaikus. Tāpat atrodoties vai dzīvojot ārpus Latvijas, šis ir ērts saziņas veids ar savu pašvaldību vai jebkuru citu iestādi.Kopš šī gada 2. aprīļa ir būtiski paplašinājušās e-paraksta izmantošanas iespējas, jo arī sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem, kā arī tiesām un to iestādēm nu ir pienākums pieņemt iedzīvotāju e-parakstītos iesniegumus.

Turklāt arī privātais sektors arvien vairāk pieņem elektroniski parakstītus dokumentus, un šādi iespējams pieteikties veselības apdrošināšanas polisei, degvielas kartei, veikt pagaidu norēķina konta atvēršanu bankā vai arī saņemt citus pakalpojumus. Ar e-parakstam draudzīgo uzņēmumu sarakstu var iepazītieswww.eparaksts.lvsadaļā „Kur lietot”.

 Saņem palīdzību datora sagatavošanā!

Lai parakstītu dokumentus ar eID kartē aktivizētu e-parakstu, nepieciešams dators ar interneta pieslēgumu, karšu lasītājs, www.eparaksts.lv lejupielādēta un instalēta bezmaksas programmatūra „eParakstītājs”. Lai gan datora sagatavošana darbam ar e-parakstu var šķist laikietilpīga, tomēr tas ir vienreizējs ieguldījums. Neskaidrību gadījumā jautā padomu un uzzini interesējošo:

  • par eID jeb elektroniskās identifikācijas kartes pieteikšanu un e-paraksta aktivizāciju Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē – t. 8300,pmlp.gov.lv,
  • par e-paraksta lietošanu un datora sagatavošanu darbam VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrā – t. 67018989, e-pasts: eparaksts@eparaksts.lv, eparaksts.lv (pieejama svarīgākā informācija, forums un programmatūra lejupielādei).

Konsultācijas par e-paraksta lietošanu un palīdzību datora sagatavošanā darbam ar elektroniskiem dokumentiem var saņemt arī Uzņēmumu reģistrā (Rīgā Pērses ielā 2). Aprīlī un maija sākumā Swedbank sadarbībā ar Latvijas Valsts radio un televīzijas centru un Rīgas Tehniskās universitātes Attīstības fondu īsteno akciju uzņēmumiem, astoņās filiālēs palīdzot sagatavot datorus eID kartes lietošanai. Akcija norisinās trīs Swedbank filiālēs Rīgā – „Ķīpsala”, „Centrs” un „Domina”, kā arī bankas filiālēs Jelgavā, Valmierā, Ventspilī, Liepājā un Daugavpilī. RTU studenti savu palīdzīgo roku uzņēmējiem sniegs 16., 23. un 30. aprīlī, kā arī 7. maijā. Papildu bezmaksas konsultācijām visi akcijas dalībnieki dāvanā saņem eID kartes lasītāju. Lai piedalītos akcijā, uzņēmēji ir aicināti pirms tam pieteikt sev ērtāko laiku, zvanot pa tālruni 67444444. Uz konsultācijā līdzi jāņem savs klēpjdators, eID karte un tās PIN kodi.
Apmeklē www.latvija.lv sadaļu „ē!”, lai uzzinātu vairāk par e-pakalpojumiem un to lietošanu!

Video ar pamācību, kā sākt lietot e-parakstu:      video

E-pārvaldes integrēto informatīvo kampaņu „Valsts ir internetā” īsteno Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ar mērķi informēt par vairāk nekā 300 valsts un pašvaldību e-pakalpojumiem, un mudinātu sabiedrībuizvēlēties e-pakalpojumus kā primāro saziņas veidu ar valsti.
Projekts ir saņēmis Eiropas Savienības fondu tehniskās palīdzības projekta Nr. VSID/TP/CFLA/11/19 „Atbalsts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu aktivitāšu prioritāšu mērķu sasniegšanas nodrošināšanai” finansējumu.

Avots: Kampaņas „Valsts ir internetā”  koordinatore Elīna Kalniņa, tālr. 22018527, epasts: elina.kalnina@ka.lv,   einfo@ka.lv

Sagatavoja un ievietoja
Tatjana Komare,
Aglonas novada domes
sabiedrisko attiecību speciāliste
T./fax.: 65324573
e-pasts: tatjana.komare@aglona.lv